2022. május 27., péntek

ÖTÖDIK NAP: Hazautazás, Torda, Kolozsvár és Körösfő

Lassan végetér erdélyi 5 napos kalandozásunk. Az eddig megélt dolgokat igyekszünk összegezni az utolsó napon azzal, hogy ellátogatunk Erdély fővárosába, Kolozsvárra. Ott is a Házsongárdra helyeztük a hangsúlyt, hogy kézzelfogható, nyomon követhető legyen az együvé tartozásunk, a kulturális örökségünk és a szomorú etnikai változás.

Első megállónk az Ótordai Református templom volt, ahova a több éves felújítást követően végre sikerült ismét bejutnunk. Sok minden szóba került a vallási türelmen kívül is: a szomszédos fejedelmek háza, másnéven a sókamaraház, ahol a 127 Tordán tartott országgyűlésre érkező magas rangó vendégek elszállásolása is történt a hivatali ügyek intézése mellett. Sok ponton tudtunk kapcsolódni az eddig látottakhoz, hallottakhoz. A keleti kereskedelmi útvonalat a szászok kapcsán emlegettük, Torda pedig a sóbányászata és kedvező földrajzi fekvése révén vált az észak-déli, és a kelet-nyugati útvonalak csomópontjává is.

A templomban hallott rövid ismertetőt a buszon diák idegenvezetőink egészítették ki.

Kolozsváron a Házsongárd előtt állt meg az autóbuszunk. Mielőtt bementünk a temetőbe, megnéztük a házat, mely Petőfi Sándor itteni tartózkodását és szállását emléktáblával jelzi. A Házsongárdban ismét az idegenvezetőké volt a szó, majd a korábban megismert és előre kiadott útvonalon jártuk be a temető egy részét. Csak néhány név: Koós Károly, Dsida Jenő, Bethlen kripta, gróf Mikó Imre, Berde Mózes, Bölöni-Farkas Sándor, Kriza János, Apáczai-Csre János, Misztótfalusi Kis Miklós. Az árnyas fák alatt emlékeztünk, nézelődtünk, kutattuk a magyar sírfeliratokat, koszorút helyeztünk el Apáczai-Csere János síremlékénél.

Ezután következett Kolozsvár belvárosa: A Babes-Bolyai Egyetem főépülete, majd Mátyás szülőháza, a Sznet Mihály templom, a Mátyás szobor, a Bolyai-szülőház, a Bethlen bástya végül a Farkas utcai református templom és előtte a Sárkányölő Szent György szobor. A sietősre vett városnézésben elfáradva ültünk ismét buszra és indultunk Kalotaszeg központjába, Körösfőre. itt sajnos nem tudtunk bejutni a templomba, de kívülről megcsodáltuk, idegenvezetőinktől pedig minden érdekességet megtudtunk Kalotaszeg magyar népéről.

A NAP KÉPEI ITT TEKINTHETŐK MEG!