2022. május 25., szerda

HARMADIK NAP: Az erdélyi szászok nyomában

Tartalmas, jókedvű nap van mögöttünk.

Korán keltünk, és fél kilenckor már a buszon ültünk. Gondolkodtunk út közben, hogy túrázzunk-e, vagy inkább délutánra halasszuk és Algyógyon kezdjük a programunkat, mivel elég sűrű volt a felhőzet. Egyszóval lógott az eső lába. Rövid tanácskozás a másik csoport vezetőjével, Gábor bácsival radar felvétel elemzés - és megszületett a döntés. Induljunk el! Jól döntöttünk, mert az eső mindvégig elkerült bennünket, s az idő túrázásra kiválóan alkalmas volt. A cél pedig: a Szászsebes határában lévő természeti ritkaság: a Vörös-árok, ez a suvadással keletkezett, talajerózió formálta gyönyörű képződmény.

Közben egyre-másra hajtottak el mellettünk katonai járművek. Mint kiderült, ennek a természeti képződménynek egy része katonai gyakorlóhely is - éppen lövészgyakorlat zajlott - de mire odaértünk vége lett, és jelezték nekünk, hogy nyugodtan túrázhatunk tovább.

A felhők körbe vettek, de megúsztuk eső nélkül. Kellemes séta volt, kis kapaszkodóval és annál csodásabb látvánnyal. Néhányan arra is vállalkoztak, hogy felkapaszkodjanak a 80-100 méter magas szakadék egyik gerincére.

A túra után Szászsebesen ismerkedtünk Erdély népcsoportjaival - itt természetesen a szászokkal. Megnéztük az evangélikus templomot, meghallgattuk "helyi idegenvezetőinket" a szászok történetéről és Szászsebes érdekességeiről. Szóba került a fontos kereskedelmi útvonal amely Szászsebest és a közelben lévő többi szász települést is gazdaggá tette. Szóba kerültek az erdélyi evangélikus templomokban oly jellemző perzsaszőnyegek - a távoli keletről biztonságban megérkezett szász kereskedők hála adományai, amelyből itt is látunk néhányat. A templomgondnok megmutatta nekünk a szárnyasoltárt, kinyitotta, hogy teljes pompájában lássuk, és elmesélte, hogy az egyes vallási ünnepek alkalmával hogyan van nyitva illetve zárva az oltár, hogyan "meséli" el a híveknek a bibliai jeleneteket. Szóba került az evangélikus vallás, s az is, miért terjedt el nagyon gyorsan Erdélyben, s miért épp a szász lakosság körében. Kellemesen elfáradva ültünk föl ismét a buszra, hogy a délutánt Algyógyfürdőn töltsük.

Itt a római fürdő maradványai között barangoltunk, majd egy kis szabadprogram következett. Végül a termál vízeséshez sétáltunk el.